Asfalty drogowe
Asfalt to materiał o właściwościach wiążących, barwie od brązowej do czarnej, konsystencji stałej lub półstałej. Jest mieszaniną wielkocząsteczkowych węglowodorów i związków heterocyklicznych tworzącą układ koloidalny, w którym można wyodrębnić trzy główne składniki:
- asfalteny – brązowe lub czarne substancje o temperaturze mięknienia około 150÷200°C, w asfalcie występujące w ilości 5÷25% w zależności od rodzaju ropy i sposobu przeróbki; stanowią fazę rozproszoną w olejach;
- żywice – stałe lub półstałe substancje koloru brązowego, które mają wpływ na adhezję asfaltu do kruszywa oraz ciągliwość i plastyczność; zawartość żywic w asfalcie wynosi od 30% do 45%, niezależnie od sposobu jego otrzymywania;
- oleje – najlżejsza, węglowodorowa frakcja asfaltu, koloru jasnobrązowego, będąca mieszaniną węglowodorów parafinowo-naftenowych i aromatycznych; nadająca asfaltom elastyczność; zawartość olejów w asfalcie wynosi 30÷65%; stanowią one fazę rozpraszającą [1, 2, 10].
Surowcem wyjściowym do produkcji asfaltów jest pozostałość próżniowa, uzyskiwana podczas przeróbki ropy naftowej.
Proces produkcji asfaltów może być prowadzony według następujących metod:
- destylacji bezpośredniej, która kontynuowana jest do otrzymania asfaltu o żądanej penetracji – asfalty podestylacyjne;
- utleniania asfaltów, podczas którego ciężkie frakcje ropy naftowej poddawane są działaniu tlenu zawartego w powietrzu atmosferycznym; proces prowadzi się do uzyskania asfaltu o żądanej penetracji – asfalty utleniane;
-
komponowania asfaltów:
– mieszania pozostałości próżniowej z twardymi asfaltami (asfalty o penetracji w zakresie 10÷30 × 0,1 mm) w celu uzyskania asfaltu o wymaganych właściwościach,
– modyfikowania asfaltu polimerami, polegającego na odpowiednim wprowadzeniu polimeru do gorącego asfaltu, zmieleniu mieszaniny w młynie o dużej mocy ścinania oraz jej finalnym rozpuszczeniu i ujednorodnieniu [1, 2, 3].
Funkcja asfaltu w nawierzchni
W mieszance mineralno-asfaltowej stosowanej do budowy nawierzchni drogowej asfalt pełni rolę lepiszcza. W mieszance można wyodrębnić około 4÷6% asfaltu, pozostałą część stanowi odpowiednio zestawiona mieszanka mineralna, składająca się z mączki wapiennej, piasku i grysów. Nawierzchnia drogowa jest to warstwa lub zespół warstw, połączonych ze sobą, służących do przejmowania i rozkładania obciążeń od ruchu na podłoże i zapewniających dogodne warunki ruchu. Ogólny schemat konstrukcji nawierzchni przedstawiono na rysunku 2.
W nawierzchni drogowej można wyróżnić trzy warstwy, które wykonywane są z mieszanek mineralno-asfaltowych. Są to:
- warstwa ścieralna – wierzchnia warstwa nawierzchni, poddana bezpośredniemu oddziaływaniu ruchu i czynników atmosferycznych, której zadaniem jest nadanie nawierzchni cech powierzchniowych (szorstkość, komfort jazdy) oraz zabezpieczenie warstw położonych poniżej (warstwa wiążąca, warstwa podbudowy) przed wpływem czynników atmosferycznych;
- warstwa wiążąca – znajdująca się między warstwą ścieralną a podbudową, której zadaniem jest przeniesienie naprężeń powstających w trakcie obciążenia nawierzchni do warstw położonych poniżej;
-
warstwa podbudowy zasadniczej – najniższa warstwa asfaltowa, górna część podbudowy, spełniająca funkcję nośnej konstrukcji nawierzchni; może ona zawierać warstwę wzmacniającą lub/i warstwę wyrównawczą:
– warstwa wzmacniająca – warstwa podbudowy służąca do wzmocnienia istniejącej nawierzchni lub stosowana w budowie nawierzchni dla ruchu bardzo ciężkiego,
– warstwa wyrównawcza – warstwa służąca do wyrównania nierówności podbudowy lub profilu istniejącej nawierzchni [3, 4, 7].
Pozostałe warstwy w konstrukcji nawierzchni pełnią następujące funkcje:
-
podbudowa – dolna część nawierzchni, służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże, składa się z podbudowy zasadniczej i podbudowy pomocniczej:
– podbudowa pomocnicza – dolna część podbudowy, spełniająca poza funkcjami nośnymi funkcje zabezpieczenia nawierzchni przed działaniem wody, mrozu i przenikaniem cząstek podłoża; może zawierać warstwę mrozochronną, odsączającą i odcinającą:
» warstwa mrozochronna – jej głównym zadaniem jest ochrona nawierzchni przed skutkami mrozu,
» warstwa odsączająca – służy do odprowadzenia wody przedostającej się do nawierzchni,
» warstwa odcinająca – stosowana jest w celu uniemożliwienia przenikania cząstek do warstwy leżącej powyżej; - podłoże stanowi grunt rodzimy lub nasypowy, leżący pod nawierzchnią do głębokości przemarzania, jednak co najmniej do głębokości, na której naprężenia pionowe od największych obciążeń użytkowych wynoszą 0,02 MPa;
- podłoże ulepszone jest to wierzchnia warstwa podłoża leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią, ulepszona w celu umożliwienia przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni, spełniająca wymagania określone dla podłoża [3].
W mieszankach mineralno-asfaltowych asfalt jest mniej licznym składnikiem mieszanki, jednak odgrywa ważną rolę, ponieważ spełnia podwójną funkcję:
- jest materiałem wiążącym ziarna kruszywa i przenoszącym siły zewnętrzne oddziałujące na nawierzchnię ze strony pojazdów i środowiska zewnętrznego;
- tworzy ochronną powłokę na ziarnach kruszywa, zabezpieczając je przed niszczącym wpływem czynników zewnętrznych, takich jak woda czy środki odladzające [8].
Podział asfaltów drogowych
Do budowy i utrzymania nawierzchni drogowych stoso wane są następujące rodzaje asfaltów:
- asfalty drogowe, zwane też asfaltami konwencjonalnymi;
- asfalty drogowe twarde;
- asfalty wielorodzajowe;
- asfalty modyfikowane polimerami.
Typ asfaltu | Numer normy / rok wydania | Rodzaje asfaltów produkowanych w Polsce |
---|---|---|
Asfalty drogowe | PN-EN 12591:2010 | 20/30; 35/50; 50/70; 70/100; 100/150; 160/220 |
Twarde asfalty drogowe | PN-EN 13924:2009 | 10/20; 15/25 |
Asfalty wielorodzajowe | prEN 13924-2 (1) | MG 20/30-63/72; MG 35/50-57/66; MG 50/70-54/63 |
Asfalty drogowe modyfikowane polimerami | PN-EN 14023:2011 | 10/40-65; 25/55-60; 45/80-55; 45/80-65; 65/105-60; 90/150-45; 120/200-40 |
(1) Obecnie właściwości asfaltów wielorodzajowych produkowanych w Polsce określone są w specyfikacjach i aprobatach producentów asfaltów. Projekt normy europejskiej prEN 13924-2, zawierającej wymagania dla asfaltów wielorodzajowych, opublikowano w 2012 r. Przewidywany w CEN termin zatwierdzenia tego projektu jako normy europejskiej to marzec 2014 r. W Podkomitecie ds. Asfaltów opracowano projekt załącznika krajowego, zawierający rodzaje asfaltów wielorodzajowych przedstawionych w tablicy 1.
Oznaczenie asfaltów drogowych
Oznaczenie asfaltów drogowych według normy PN-EN 12591:2010 i asfaltów drogowych twardych według normy PN-EN 13924:2009 opiera się na symbolice:
X/Y
w której
- X –
- dolna granica penetracji w temperaturze 25°C danego rodzaju asfaltu (0,1 mm) według normy PN-EN 1426:2009,
- Y –
- górna granica penetracji w temperaturze 25°C danego rodzaju asfaltu (0,1 mm) według normy PN-EN 1426:2009.
Przykładowo:
asfalt drogowy 50/70
oznaczenie to informuje o zakresie penetracji asfaltu w temperaturze 25°C – w tym przypadku zakres ten wynosi od 50 do 70 (0,1 mm).
twardy asfalt drogowy 10/20
w tym przypadku zakres penetracji wynosi od 10 do 20 (0,1 mm). Oznaczenie asfaltów modyfikowanych polimerami według PN-EN 14023:2011 przedstawia się następująco:
PMB X/Y-Z
gdzie
- X –
- dolna granica penetracji w temperaturze 25°C danego rodzaju asfaltu (0,1 mm) według normy PN-EN 1426:2009,
- Y –
- górna granica penetracji w temperaturze 25°C danego rodzaju asfaltu (0,1 mm) według normy PN-EN 1426:2009,
- Z –
- dolna granica temperatury mięknienia (PiK) danego rodzaju asfaltu [°C] według normy PN-EN 1427:2009.
Przykładowo:
PMB 45/80-55
Oznaczenie to informuje o zakresie penetracji w temperaturze 25°C, w tym przypadku od 45 do 80 (0,1 mm), oraz o minimalnej wartości temperatury mięknienia, oznaczonej metodą Pierścień i Kula, wynoszącej nie mniej niż 55°C. Przedrostek PMB jest akronimem od polymer modified bitumen i oznacza asfalt modyfikowany polimerami.
W oznaczeniu asfaltów wielorodzajowych według prEN 13924-2 podawany jest zakres penetracji oznaczanej według PN-EN 1426:2009 oraz zakres temperatury mięknienia oznaczanej metodą Pierścień i Kula według PN-EN 1427:2009.
Przykładowo:
MG 35/50-57/66
Oznaczenie asfaltu wielorodzajowego informuje o zakresie penetracji od 35 do 50 (0,1 mm) oraz zakresie temperatury mięknienia od 57°C do 66°C. Przedrostek MG jest akronimem od multigrade bitumen i oznacza asfalt wielorodzajowy.
Artykuł pochodzi z Nafta-Gaz 2014, nr 5, s. 325–328